W klasach młodszych ,każdego nauczyciela czeka wiele zadań . Głównym naszym zadaniem jest wszechstronny rozwój osobowości dziecka, rozwijanie jego zamiłowań i umiejętności, niwelowanie przejawów negatywnych zachowań, walka z agresją i przygotowanie do podejmowania określonych ról społecznych.
"Edukacja wczesnoszkolna ma wspomagać dziecko m.in .w opanowaniu umiejętności komunikowania się w formie bezpośredniej ( mówienie, słuchanie, mimika, gest ) i pośredniej ( pisanie, czytanie, malowanie, śpiewanie, matematyzowanie);porozumiewaniu się za pomocą słowa, gestu, liczby, dźwieku, ruchu, barwy".( Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1998, s. 6) Coraz częściej, dzieci , zamiast bawić się z rówieśnikami, zamykają się w czterech ścianach i wiele godzin spędzają przed ekranem telewizora bądź komputera .Wyłączają się z życia rodzinnego. Rezygnują z kontaktów z rówieśnikami, nie potrafią współpracować, kierować lub podporządkować się grupie. Są coraz słabsi psychicznie. W chwilach niepowodzeń histeryzują , obrażają się na innych, nie potrafią pogodzić się z porażką Nie potrafią podjąć samodzielnej decyzji.. Zdarza się, że są samolubni, " zimni " emocjonalnie, wyśmiewają się z kolegów , odrzucają dzieci gorzej sytuowane materialnie . Uczniowie, tak jak dorośli poszukują różnych celów, chcą być aprobowani i znaleźć przyjaciół, dominować lub uzależniać się od innych, być podziwianym, pomagać lub otrzymywać pomoc. Organizując różnorodne imprezy integracyjne dla klas I-III ,chcę doprowadzić do tego, by dzieci , realizowały pewne zadania w grupie, czuły się współodpowiedzialne za wykonanie tych zadań, uczyły się planowania zadań , wzajemnie sobie pomagały i przede wszystkim dobrze się bawiły. Zadanie jest trudne , bo przydziału do grupy dokonuje się losowo, członkami zespołu są zarówno uczniowie klas I, II, i III, którzy z reguły nie znają się . Muszą określić się w zadaniach, które ich zdaniem są w stanie dobrze wykonać . Wybierają zadania , z którymi na pewno sobie poradzą. Spotkania integracyjne kilku klas ( w tym przypadku klas młodszych), uczą szacunku wobec drugiego człowieka, są początkiem nowych znajomości i przyjaźni. Sprawiają, że na przerwach sporadycznie obserwuje się niechęć i wrogość wobec ucznia z innej klasy. Dzięki nim, żyje się nam w szkole milej, uczniowie są bardziej zżyci i chętniej utrzymują kontakty z kolegami i koleżankami z innych klas po zajęciach szkolnych.
SCENARIUSZ SPOTKANIA INTEGRACYJNEGO KLAS I-III. BAL KARNAWAŁOWY TROCHĘ INACZEJ Bal karnawałowy w klasach I-III ma zazwyczaj tradycyjny przebieg: Prym wiodą dziewczynki, które chętnie tańczą indywidualnie lub w grupkach , ale chłopcy- z reguły wstydzą się, chowają po kątach , nie chcą uczestniczyć w tańcach i biegają po całej sali stwarzając okazję do niepotrzebnych potrąceń i upadków. Aby temu zapobiec, oparłam zabawę karnawałową na aktywnych metodach działania. Wykorzystałam elementy zabawy: W Krainie Kolorów, z Pedagogiki zabawy-KLANZY.
Potrzebne pomoce dydaktyczne:
- Wydrukowane karty zadań dla każdej drużyny
- Duże, kolorowe arkusze brystolu
- Grube mazaki, kredki woskowe
- Klej, wycinanki, nożyczki
- Taśma samoprzylepna
- Wysokie pachołki (tyle, ile jest drużyn- na nich uczniowie będą zawieszali przygotowane plakaty)
- Magnetofon w wyznaczonym miejscu sali ( z nagraniem melodii "Lody poziomkowe" WSiP. KL. II)
- Paski bibuły w sześciu kolorach
- Zgromadzone w workach kule papierowe z gazet( każda klasa ma swój wór)
I. Przywitanie
- Dzieci ustawione w jednym kręgu. Śpiewają " Piosenkę przywitankę" na melodię " Panie Janie"
Witaj uczennico, witaj uczniu
Z pierwszych klas-(dwa razy) Wszyscy Cię lubimy Wszyscy się cieszymy Bądź wśród nas ( dwa razy
Witaj uczennico, witaj uczniu Z drugich klas-(dwa razy) Wszyscy Cię lubimy Wszyscy się cieszymy Bądź wśród nas ( dwa razy
Witaj uczennico, witaj uczniu Z trzecich klas-(dwa razy) Wszyscy Cię lubimy Wszyscy się cieszymy Bądź wśród nas ( dwa razy)
- Taniec w kręgu " Cha-Cha"
II. Podział na drużyny . zapowiedź " Podróży do Krainy Kolorów" Każda wychowawczyni przygotowała paski bibuły w jednym kolorze. Idąc w jednym kierunku, kolejno przywiązują; pierwszemu dziecku pasek czerwony na rękę, kolejna-dziecku drugiemu- biały, następnie- żółty, zielony, niebieski i pomarańczowy.
- Dzieci wyszukują swojego koloru i tworzą analogicznie grupę: -czerwonych, -białych, -zielonych,- niebieskich,- żółtych, -pomarańczowych.
- Zapoznanie z zadaniami
Wybrani przez innych kapitanowie grup, odbierają Karty Zadań i głośno odczytują kolejne zadania ( jednakowe dla wszystkich drużyn)
- Zrobić plakat reklamujący coś, co wiąże się z danym kolorem, zawiesić go na pachołku jako sztandar
- Ułożyć zagadkę o przedmiocie, roślinie mającej taki sam kolor
- Ułożyć rymowankę , której kilka razy pojawi się wylosowany przez was kolor
- Ułożyć układ taneczny do melodii nagranej na taśmie magnetofonowej( tylko do jednej zwrotki i refrenu). Przećwiczyć i wspólnie zatańczyć.
- Demonstracja wykonanych zadań:
- Przemarsz z plakatem, krótkie jego omówienie
- Odczytanie zagadek( czytają kolejne grupy)
- Odczytanie rymowanek
- Taniec. Najpierw tańczy jedna grupa, potem wszyscy naśladują jeszcze raz zapamiętany układ .
III. Zabawy i tańce dowolne przy muzyce IV. Wybór króla i królowej balu Uczniowie ustawiają się w kręgach klasami. W takt muzyki ,każde dziecko porusza się wewnątrz koła i kładzie papierową kulę przy stopach tego dziecka, którego strój mu się najbardziej podoba .Osoba z największą liczba kul zostaje królem i królową balu. V. Koronacja króla i królowej z każdej klasy-pamiątkowe zdjęcie VI. Poczęstunek. Dzieci otrzymały jednakowe paczki zakupione przez Radę Rodziców tj. soki w kartoniku, jajko-niespodziankę, mandarynkę, pachnącą gumkę do zmazywania, garść cukierków
Opracowała Aleksandra Pisarska
|